
USAGM 2018 ANNUAL REPORT



From the CEO....................................................................................................4

Rebranding efforts........................................................................................... 5

Language-based Strategy................................................................................8

Maximizing program delivery agility............................................................ 11

Media for Democracy..................................................................................... 14

Human Rights................................................................................................. 22

Telling America’s Story....................................................................................31

Threats to our journalists............................................................................... 35

Awards............................................................................................................. 38

The CEO...........................................................................................................40

The Board........................................................................................................ 41

Financial Highlights.......................................................................................44



3U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

Central Asia
Kazakh
Kyrgyz
Tajik
Turkmen
Uzbek

East Asia
Burmese
Cantonese
Indonesian
Khmer
Korean
Lao
Mandarin
Thai
Tibetan
Uyghur
Vietnamese

Middle East/
North Africa
Arabic
Kurdish
Turkish

Latin America
Creole
Spanish

South Asia
Bangla
Dari
Pashto
Persian
Urdu

Global
English
Learning English

Eastern/
Central Europe
Albanian
Bosnian
Macedonian
Montenegrin
Romanian
Serbian
Ukrainian

Africa
Afan Oromo
Amharic
Bambara
French-to-Africa
Hausa
Kinyarwanda
Kirundi
Lingala
Ndebele
Portuguese-to-Africa
Sango
Shona
Somali
Swahili
Tigrigna
Wolof

Eurasian
Armenian
Azerbaijani
Bashkir
Belarusian
Chechen
Crimean Tatar
Georgian
Russian
Tatar
 

Voice of America

Radio Free Europe/Radio Liberty

Radio Free Asia

Office of Cuba Broadcasting

Middle East Broadcasting Networks

USAGM
USAGM’s mission is to 
inform, engage and connect 
people around the world 
in support of freedom and 
democracy.

Every week, more than 
345 million listeners, 
viewers and internet users 
around the world turn on, 
tune in and log onto U.S. 
international broadcasting 
programs. 

The day-to-day 
broadcasting activities are 
carried out by the individual 
USAGM international 
broadcasters.

The United States Agency for Global Media (USAGM) 
is a networked global media agency. The five media 
organizations that comprise the USAGM complement 
and reinforce one another in a shared mission vital to U.S. 
national interests: to inform, engage and connect people 
around the world in support of freedom and democracy.

Together, USAGM networks communicate each week with 
more than 345 million people across the globe.

TOGETHER, WE OPERATE IN 60 CRITICAL LANGUAGES AROUND THE WORLD.



4U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

In 2015, when I joined the U.S. Agency for Global Media 
(USAGM), then the Broadcasting Board of Governors, I 
sought to learn everything I could about this agency and the 
complex global media environment in which it operates. I 
spent months on a listening tour with stakeholders on and off 
Capitol Hill, in academia and in the media space; I met with 
influencers at think-tanks and in the media development 
community, nonprofit partners and public diplomacy 
colleagues. I heard many perspectives about what we were 
getting right and what we could do better.

I heard you … and we took action. 

In 2018, we made the most significant progress yet in our 
transformation into a modern and nimble media enterprise: 
we changed our name to the U.S. Agency for Global Media.  
After much consideration and consultation, I chose this 
new name to better reflect our modernization and forward 
momentum while honoring our enduring mission to inform, 
engage and connect people around the world in support of 
freedom and democracy. 

In addition, we laid the foundation to compete in this ever-
changing media industry by adding more collaborative and 
impactful programming. We also revolutionized our reach 
and impact by expanding affiliate networks, extending 
the growth of fresh, digital-focused content in difficult 
environments and focusing on a language-based strategy 
rather than targeting audiences solely within geographic 
boundaries.

As a result, this year we saw our largest audience growth 
ever—a jump from 278 million in 2017 to a total of 345 
million in 2018.  This growth is due in large measure to 
our remarkably talented storytellers across the USAGM’s 
five networks (Voice of America, Radio Free Europe/
Radio Liberty, the Office of Cuba Broadcasting, Radio Free 
Asia, and the Middle East Broadcasting Networks); our 
response to increased demand for digital, cross-platform 
programming; our ability to respond quickly to the explosion 
of disinformation, lies, and distortion; and our commitment 
to using whatever tools necessary to get content to those who 
don’t have the benefit of a free and open press. 

I am so very proud to be at the helm of a modern media 
organization that has been on an accelerating arc of success 
for almost two decades. I am especially proud that every 
USAGM employee is part of one team, collaborating to 
advance our mission and the fundamental, universal 
principles of press freedom.  

In the following pages, you will see just a snapshot of the 
powerful results our team has accomplished and the impact 
we’ve made in the lives of millions of people around the 
world. I also invite you to learn more about our efforts on our 
website, usagm.gov.

Sincerely,

John F. Lansing 
Chief Executive Officer and Director 
U.S. Agency for Global Media 

LETTER FROM THE CEO

This report is submitted pursuant to Section 
305(a) of the International Broadcasting Act of 
1994 (Public Law 103-236).



5U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

REBRANDING EFFORTS

USAGM

USAGM is a modern media organization, operating far beyond the traditional broadcast media of television and radio 

to include digital and mobile platforms. With a near-complete shift to digital-first production, the creation of two new 

language-based digital and television networks,  an increased focus on engaging audiences and facilitating discussion, 

and the expansion of increasingly effective anti-censorship tools, the term “broadcasting” no longer accurately describes 

the agency’s work. 

On August 22, 2018, after an exhaustive 18-month effort to rebrand the agency, the Broadcasting 
Board of Governors changed its name to the U.S. Agency for Global Media (USAGM). This process 
included comprehensive industry research; a competitive analysis; and consultations with 
numerous internal and external stakeholders, including the agency’s Board of Governors, agency 
staff and leadership at all levels, the agency’s five networks, the U.S. Congress, the Administration, 
and interagency colleagues. Ultimately, the endeavor was designed to best capture the voice of 
the agency and its value to the U.S. government, American taxpayers, and global audiences.



6U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

VIDEO:  New Name, Same Mission      2:15

CEO John F. Lansing discusses the agency’s new name and branding at a presentation on 

the evolution of the agency in Washington, D.C., September 2018.

CEO Lansing recognized the overdue need to communicate the agency’s evolving, global scope, as well as its renewed, 

urgent focus on priority audiences that reflect U.S. national security and public diplomacy interests. USAGM remains 

an independent federal agency that provides accurate, professional and objective news and information around the 

globe in a time of shifting politics, challenging media landscapes and the weaponization of information. 

The agency’s new identity and name now address these realities but do not change its mission or focus. Rather, it 

reflects the modernization and forward momentum demonstrated in the past few years, while honoring the enduring 

mission to inform, engage and connect people around the world in support of freedom and democracy.

REBRANDING EFFORTS

USAGM

https://youtu.be/eTNV0cnb6No


7U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

REBRANDING EFFORTS

THE BRAND EVOLUTION OF MBN

On November 4, the Middle East Broadcasting 

Networks (MBN) revealed the first step of the 

largest transformation in its 14-year history, with 

an overhaul of Alhurra Television’s programming, 

on-air personalities and branding. 

With this relaunch, Alhurra is poised to increase 

its competitiveness and relevancy in the saturated, 

politicized and polarized media markets in 

the Middle East and North Africa.  It does so 

by providing a humanistic, enlightened and 

distinctive American voice and perspective for the 

pan-Arab region.

Broadcasting live from new studios in Dubai and 

outside of Washington, D.C., and with reporting 

from throughout the Middle East, the United States 

and the world, Alhurra has more than doubled 

its number of newscasts to 12 hours per day. This 

includes new daily newscasts dedicated to North 

Africa and stories from within the United States.

Alhurra also boasts a new line up of anchors and 

programs delivering extensive reporting from across 

the region, as well as in-depth analysis untold or 

underreported by Arabic-language media outlets.

In addition to more focused content, the relaunch 

improved Alhurra’s visual identity and brand. The 

network’s sophisticated new graphics, advanced 

animation and eye-catching augmented reality 

seamlessly complement the two new studios.

Other MBN properties Alhurra-Iraq, Radio Sawa 

and Alhurra.com also began undergoing changes, 

including more news content and increased 

coverage of topics not found in the broadcast region. 

Alhurra’s remodeled studios outside of Washington, D.C. 
provide boast the latest in communication technologies, 
including augmented reality.

VIDEO:  See the transformation     2:42

https://youtu.be/wSBrRLgtG-4


8U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

LANGUAGE-BASED STRATEGY 
As a part of the larger effort to streamline 
operations and more effectively reach 
audiences in need of accurate news and 
information, USAGM has adopted a strategy 
of focusing on the languages spoken by target 
audiences rather than on the geopolitical 
boundaries in which they reside. This unique 
approach brings together language services 
from more than one USAGM network, acts 
as a force multiplier and capitalizes on the 
resources and strengths of each network.

The strategy also allows USAGM to engage 
diaspora audiences, who report to relatives 
in their home countries and are crucial in 
information flows.

Riot police officers detain a protester holding a poster 
reading ‘Putin, you are not my President’ during a rally 
in St. Petersburg, Russia, Sunday, Jan. 28, 2018 against 

Russia’s Central Election Commission’s decision to 
ban the opposition leader Alexei Navalny presidential 

candidacy. Navalny has been arrested in Moscow as 
protests demonstrations called by him took place across 

the country. (AP Photo/Dmitri Lovetsky)



9U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

LANGUAGE-BASED STRATEGY 

CURRENT TIME
The first such project to adopt this model is 

Current Time, a 24/7 Russian-language digital 

and TV network led by Radio Free Europe/Radio 

Liberty (RFE/RL) in cooperation with Voice of 

America (VOA). Current Time is an alternative to 

Kremlin-controlled media for diverse Russian-

speaking audiences living not only inside Russia, 

but also in Ukraine, Eastern Europe, the Baltics, 

Central Asia, the South Caucasus, and beyond. 

Launched in February 2017, Current Time has 

seen explosive growth and impact. In a nationally 

representative survey of Russians conducted 

between late April and early June 2018, the 

measured use of the Current Time network 

showed that 3.8 percent of Russian adults (3.9 

million) use Current Time video and digital 

content weekly.

Current Time’s on-the-spot, live news reporting 

and fresh features have driven increasing 

demand on social media. By the end of 2018, 

its followers on Facebook had increased by 165 

percent to over 850,000, while subscribers to its 

YouTube page grew 15-fold to 550,000. In the 

same year, Current Time’s videos received more 

than 520 million views online and across social 

media platforms, with more than half coming 

from inside of Russia. 

This, despite efforts by Russian authorities to 

thwart its distribution and a December 2017 

decision by the Ministry of Justice designating it 

a “foreign agent.”

Current Time aims to depoliticize the Russian-

language media by serving as an accurate 

and independent news source for all Russian-

speakers, who are often limited to Kremlin-

controlled media options even when living far 

beyond Russia’s borders. The network places 

a premium on live news coverage that allows 

skeptical audiences, numbed by disinformation 

and false narratives, to judge events on the 

ground for themselves.

Current Time’s feature programs cast a more 

intimate light on life in Russia, Ukraine and 

beyond, telling the untold stories of ordinary

residents in unheralded places who strive 

to improve life for their neighbors and 

communities. The network’s documentary 

offerings have opened a wider world of 

experience to its audiences. Current Time is the 

largest provider of independent documentaries 

in the Russian language, screening more than 

100 films annually that are often barred from 

mainstream distribution in Russia because of 

political content.

VIDEO:  Current Time Promo      1:06

https://youtu.be/TpuX1ByijJ8


LANGUAGE-BASED STRATEGY 

VOA 365
Following the success of Current Time, and 

building on that same model of collaboration, 

VOA and RFE/RL teamed up to expand 

programming for Persian-language speakers 

in Iran and worldwide through VOA 365, 

a 24/7 global network. Led by VOA, teams 

from its Persian Service and RFE/RL’s Radio 

Farda worked together to break through the 

information wall and confront the censorship 

efforts of the Iranian regime. 

VOA 365 offers comprehensive coverage 

from across the United States and around 

the world. The network transmits live, 

unfiltered news conferences and hearings 

from Washington, D.C., with simultaneous 

translation into Persian, providing Iranians 

access to information not otherwise available to 

them on local and state-run media.

This network features a program based in 

Los Angeles focused on the Iranian diaspora 

and a weekly, fast-paced look at the latest 

developments in science, technology and 

medicine. New high-quality acquisitions 

from CNN, ABC, National Geographic TV, the 

Smithsonian Channel, and PBS round out the 

programming schedule.

VOA 365 also has a robust social media 

presence on sites popular with Persian-speakers 

and is seeing a strong increase in audience 

engagement on those platforms.  VIDEO:  VOA 365 Promo      2:10

Shahram Bahrami reads notes before broadcasting live 
from the new VOA 365 studios in Washington, D.C.

https://youtu.be/S8SLz-x-fbU


11U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

MAXIMIZING PROGRAM 
DELIVERY AGILITY

Maximizing platform agility allows USAGM 

networks to seamlessly adapt to the fast-changing 

content consumption preferences of their audiences. 

By streamlining operations and leveraging research, 

USAGM is rapidly evolving its market-by-market 

distribution strategy, ensuring continuously growing 

relevance.

AFFILIATE STRATEGY
In 2018, USAGM continued its critical role of 

building and growing its global audience by placing 

content on in-country media outlets, an effort 

known as the “affiliate model.” 

Some highlights on new affiliate relationships 

include:

Through the Current Time network, USAGM 

continues to penetrate not only Russia but also Russian-

speaking populations throughout the region and around 

the world. By the end of 2018, Current Time was present 

in 19 countries via 85 distributors and 50 affiliate stations, 

including nine in Russia, and the number of distributors 

in the region continues to grow. The project has been a 

great success on digital platforms as well and is offered on 

global video-on-demand platforms.

As Afghanistan continues its long road to peace and 

stability, Afghan media houses look to USAGM for 

professional, reliable content. Seven new TV and radio 

affiliates signed on in 2018.

When the VOA Africa division recently 
launched a new program called Our 
Voices that features African women, 
Business Development had already 
placed the program on 23 affiliates, more 
than had ever agreed to take a brand-
new show from VOA before. Among 
these affiliates is eTV South, a network 
seen in over 40 countries across Africa.



12U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

MAXIMIZING PROGRAM DELIVERY AGILITY

VOA Director Amanda Bennett participated in dedication 
ceremonies for the new 24/7 FM station now operating in 
Brazzaville, Congo. 

USAGM utilizes these affiliate relationships to support local journalistic operations and standards, for example by offering 
training to affiliates.  In 2018, USAGM hosted its Venezuelan affiliate partners in Washington, D.C., for media training and 
seminars. This was the first of several planned events to bolster independent, fact-based journalism in Venezuela as the 
country faces continued political and economic instability.  

FMS IN AFRICA
In 2018, USAGM continued its expansion of 24-

hour FM stations in Africa. In May, the seventh 

and final station in a country-wide network of 

VOA FM stations in the Democratic Republic of 

Congo went on the air in Kananga. In neighboring 

Republic of the Congo, VOA established FM stations 

in Brazzaville and Pointe Noire, which further 

expanded the agency’s FM coverage in this volatile 

region of Africa. During a visit to Washington, D.C., 

the U.S. Ambassador to Congo-Brazzaville, Todd 

Haskell, expressed deep appreciation. 

Other stations installed in 2018 were in Mogadishu, 

Somalia, and Lome, Togo. Plans are also 

underway for FM broadcasting in Lusaka, Zambia. 

Unfortunately, the government of Burundi’s May 7 

suspension of VOA broadcasts from its 24-hour FM 

station in the capital of Bujumbura continues. 



13U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

TYPHOON YUTU
Clean-up and damage assessment 

continues in the wake of super 

Typhoon Yutu, which inflicted 

extensive damage on USAGM 

shortwave transmitting sites 

at Tinian and Saipan in the 

Commonwealth of the Northern 

Mariana Islands on October 24-25.  

At the end of 2018, commercial 

power was not restored to 

the stations, and devastation 

throughout the islands from 

the storm severely complicated 

assessment and recovery efforts. 

Extensive damage to every 

antenna on both sites crippled 

broadcasting efforts, primarily 

affecting Radio Free Asia (RFA).  

Comprehensive repair and 

restoration efforts will be required 

to bring the stations back to their 

full capacity.  

MAXIMIZING PROGRAM DELIVERY AGILITY
RADIO IN ASIA
In an effort to focus on providing 

accurate, balanced news and 

information to those who need it 

the most, USAGM is working, with 

VOA’s help, to provide appropriate 

broadcast services to refugee 

encampments in various troubled 

spots around the world.  In April, 

USAGM began medium wave and 

shortwave transmissions of VOA 

Learning English programming in 

Burma, where the Rohingya are 

being persecuted, and to refugee 

camps in Bangladesh.

In February, VOA’s ability to reach 

North Koreans was expanded with 

an additional hour of medium 

wave transmission covering North 

Korea. To fully utilize the new 

transmission, VOA’s Korean Service 

launched a fresh one-hour news 

show filled with original news 

reporting on North Korea.

The USAGM Network Control Center is 
the hub for all USAGM Network broadcast 
distribution.

ADDITIONAL PLATFORMS
USAGM is constantly searching for 

new platforms to meet audience 

demand and improve distribution 

of our content.  For example, in 

2018, USAGM signed an agreement 

with Plex, a multi-platform video 

streaming company, to place 

USAGM content on its Plex News 

app, which claims 14 million users. 

This technology inserts USAGM 

programming in a customized news 

channel with other global brands, 

including CNN, Hearst, Newsy, DW, 

BBC, and FT.  Plex began by carrying 

VOA and RFE/RL English, RFE/RL 

Russian, and Current Time in the 

Plex News feed. 

On April 16, Alhurra HD and Alhurra 

Iraq HD networks became available 

for viewing via Nilesat, which is one 

the most-watched satellite feeds in 

the Middle East and North Africa.  A 

few months prior, Alhurra Iraq HD 

joined Alhurra HD on Arabsat, the 

second most-watched satellite.  



14C S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T 14U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

MEDIA FOR DEMOCRACY

USAGM networks provide uncensored and unbiased information because a free press is essential 

to human rights and democratic processes. In addition to providing daily, invaluable reporting of 

local, regional and international news and developments, coverage by USAGM networks support 

the democratic principles of freedom of speech and assembly, access to electoral information and 

government accountability. 

DEMONSTRATIONS
USAGM networks provided continuing coverage 

of protests and demonstrations in many countries 

where state-run media prefer to ignore or skew the 

reporting.

VENEZUELA
In Venezuela, for example, VOA’s Spanish Service 

provided continuous, comprehensive reporting on 

the growing unrest and violent demonstrations in 

and around the capital. The Service expanded its 

reporting team in Caracas to provide up-to-the-

minute, multi-platform coverage of protests calling 

for democratic change. It also provided contextual 

information through interviews with U.S. officials 

and policymakers. Dozens of media partners in the 

region relied on VOA throughout 2018 to provide 

coverage of the growing political and economic 

instability in Venezuela. 

IRAN
VOA’s Persian Service and RFE/RL’s Radio Farda 

were major sources of information for audiences 

inside and outside of Iran during the wave of 

protests that spread to multiple cities at the end 

of 2017 and into early 2018, posing the greatest 

challenge to the Iranian government in years. 

Venezuela’s leading daily El Nacional added a section on its 
website to feature content from the Voice of America. 

Students celebrate 
in the streets 
of Yerevan 
after protests 
successfully forced 
President Serzh 
Sarkisian from 
power, April 2018. 
(Amos Chapple, 
RFE/RL)



15U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

VOA Persian’s extensive daily coverage of the protests 

on TV and multimedia platforms included exclusive 

soundbites of anti-government protesters railing against 

the worsening economy. The Service verified the videos 

and reports of street protests it received exclusively from 

citizens on the ground. RFERL’s Radio Farda provided 

verified coverage and user-generated content from the 

wave of protests that engulfed cities large and small 

throughout Iran including Tehran, Shiraz, Isfahan, and 

Mashhad. The coverage garnered 940,000 visits and 

more than 2 million page views on Radio Farda’s website 

on January 1, 2018, alone. In addition, these networks 

provided continuing coverage of protests that cropped up 

later in 2018.

OUTSIDE INTEREST
Interestingly, web traffic patterns and anecdotal evidence 

collected by USAGM journalists indicate that when 

populations challenge their governments, others in 

repressive countries take notice. This was especially true 

during the Venezuela and Iran protests.

To answer that need, VOA translated its Spanish-language 

reporting into English and an array of other languages. 

Traffic to these stories was especially high in Vietnamese, 

Mandarin, Russian, and Persian. 

USAGM noticed a similar pattern during the 2018 Iranian 

protests when there was a spike in the use of internet 

circumvention tools in China and significant interest 

from Mandarin-speakers in news about Iran.  During 

those protests, VOA’s Mandarin Serrvice saw an additional 

70,000 visits to its website due to interest in coverage of 

the protest – the highest volume of traffic for the Mandarin 

website since China’s Party Congress in October 2017.  As 

a result of this increased interest, VOA’s Mandarin Service 

immediately began translating more pieces on Iran, including 

translating the English-language blog into Mandarin.

ARMENIA
When massive public protests in Armenia led to the 

election of opposition leader Nikol Pashinian as the 

country’s prime minister, RFE/RL’s Armenian Service 

MEDIA FOR DEMOCRACY 

DEMONSTRATIONS

RFA Vietnamese contributor Truong 
Duy Nhat was jailed in early 2019 after 
writing about the protests in Venezuela. 
More information on his case can be 
found at USAGM.gov.

Protestors gather in the streets in this cell phone footage sent to 
USAGM networks during the protests in January 2018. WEB:   Truong Duy Nhat 

https://www.usagm.gov/news-and-information/threats-to-press/truong-duy-nhat/


16U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

MEDIA FOR DEMOCRACY 

DEMONSTRATIONS

provided TV audiences with live coverage from the street 

demonstrations and parliament, featuring exclusive 

interviews, talk shows, feature stories, and on-demand 

videos.

RFE/RL Armenian Service’s traffic skyrocketed across all 

platforms. Between April 13 and May 9, 2018, the Service 

received 12.5 million websites visits; 28.9 million website 

page views; 48.3 million YouTube video views; and 151 

million Facebook video views. The Service’s coverage 

was picked up by all Armenian TV channels, and also 

spread globally via major TV and online news websites 

including BBC, Aljazeera, France 24, the Washington Post, 

and The New York Times. CNN used RFE/RL footage and 

conducted live interviews with the network’s Armenian 

Service Director.

NICARAGUA
Media partners in Nicaragua have expressed great 

enthusiasm and gratitude for VOA’s Spanish-language 

daily coverage of the political crisis in the country 

and reaction from the international community. VOA 

increased its presence there by placing radio and television 

content on independent broadcast and digital media 

affiliates in the capital city of Managua and the interior. 

With these partnerships, VOA’s Spanish Service continued 

its dual strategy in Nicaragua: to provide information from 

the United States to Nicaraguan audiences and to inform 

the rest of the region about the crisis. 

This photo of a young girl being comforted by a police officer 
during the Armenian protests in Yerevan, April 2018, was taken 
by RFE/RL Photojournalist Amos Chapple and was selected as a 
finalist for World.Report Award for Documenting Humanity at 
the 2018 Festival of Ethical Photography.

“While in prison I was comforted 
knowing that the Voice of America 
followed my case, they never forgot me. 
I want to thank the Voice of America 
for their coverage of my situation and 
that of so many others in Nicaragua, 
victims of the regime” --Miguel Mora, 
Owner and Director of 100% Noticias, 

VIDEO:  Armenia Protests (VOA)     :56

https://www.facebook.com/watch/?v=1941561735896006


17C S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T 17U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

Russian police officers push a teenager during a rally protesting retirement 
age hikes in St. Petersburg, Russia, Sunday, Sept. 9, 2018. A government plan to 
increase the age for collecting state pensions brought protests across Russia’s 11 
time zones on Sunday even though the opposition leader who called them was 
in jail. Nearly 300 people were reported arrested. (AP Photo/Valentin Egorshin)

VIETNAM
Three VOA Vietnamese Service reporters 

were arrested and detained June 10 and 12 

as they covered violent demonstrations in 

Vietnam that erupted after the government 

announced plans to create economic zones 

that protestors said would favor Chinese 

investors.  Despite this, they were able 

to file dramatic footage showing police 

surrendering to local protestors in Binh 

Thuan province, vehicles on fire and 

burned out government property. Their 

videos were viewed more than three million 

times documenting what turned out to 

be a rare violent protest and the largest 

demonstration in Vietnam in decades. 

The government later postponed a vote on 

launching the proposed zones.

RUSSIA
RFE/RL and VOA’s Russian Services and 

Current Time offered broad coverage 

of the nationwide protests in Russia on 

September 9 against proposed raises in the 

pension age. Most TV channels and video 

agencies focused on the protests that took 

place in Moscow, and Russian TV sought 

to ignore them. RFE/RL used its network of 

correspondents to provide coverage from a 

variety of locations, including St. Petersburg, 

Kazan, Yekaterinburg, and Irkutsk, where 

police used batons to beat and detain 

participants; in total, more than 1,000 

protesters were detained.

 

A charred truck is seen at the fire and police station in the south central 
province of Binh Thuan, Vietnam, on June 12, 2018. Vietnamese protesters 
clashed with police on Sunday and Monday in the province to protest over 
a proposed law on special economic zones they fear will be dominated by 
Chinese investors. (AP Photo)

MEDIA FOR DEMOCRACY 

DEMONSTRATIONS



18U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

MEDIA FOR DEMOCRACY 

ELECTIONS
Elections are a critical part of the democratic process, 

and participating in that process requires access 

to accurate and unbiased information about the 

candidates, their platforms and developments as they 

happen. USAGM’s comprehensive coverage of elections 

brings transparency, objectivity and accountability, and 

helps audiences make informed decisions that impact 

their lives.

CAMBODIA
For months leading up to the July 2018 Cambodian 

election, government leaders sought to restrict the 

flow of information and control the narrative. To that 

end, the Hun Sen administration excluded election 

monitors, forcibly closed independent news outlets 

and threatened local and international journalists. RFA 

journalists were forced to withdraw from the country and 

two former journalists were arrested—actions meant to 

simultaneously silence independent voices and threaten 

those who might speak out. 

Nevertheless, RFA’s Khmer Service provided unrivaled 

independent coverage of the elections, including three 

days of live coverage, voter interviews, and discussions 

with a wide network of NGOs and analysts to monitor 

events on the ground of what was widely regarded as a 

sham reelection of Hun Sen. RFA dominated on social 

media, leading all major outlets in Facebook Live video 

views by a wide margin (RFA Khmer had 40 percent more 

live views than its nearest competitor, government-backed 

FreshNews) and more than twice the engagement rate on 

Facebook compared to the next competitor.

VOA’s reporters also faced pressure and harassment but 

were able to keep their News Bureau in Phnom Penh open. 

On election day, VOA provided all-day live coverage from 

the field and polling stations, as well as US comment and 

reaction. When the service’s website was blocked for 48 

hours around the election, VOA Khmer took advantage 

of having the leading Facebook site in Cambodia and 

published there;  engagement on Facebook tripled.   

 VOA did a series of investigative reports in the run-up 

to the elections.  The Service was able to share rare voter 

voices from rural Cambodia through its multimedia 

“Cambodia Adrift” project, which featured compelling 

personal video interviews, comprehensive infographics, 

stunning photographs, and views from all major 

politicians and parties. 

Cambodian Prime Minister Hun Sen, 
at the polling place near his home on 
the day of the general election on July 
29, 2018. The official results, being 
announced province-by-province and 
party-by-party Wednesday, Aug. 15, 
2018, were certain to confirm a landslide 
victory by Hun Sen’s Cambodian People’s 
Party, but critics called the election unfair 
because the only credible opposition 
force, the Cambodia National Rescue 
Party, could not contest the polls because 
it was dissolved by court order last year. 
(AP Photo/Heng Sinith, File)



19C S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T 19U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

VOA also investigated why thousands of soldiers 

were streaming into rural communities for a few 

days in September 2017. The investigation found 

clear evidence of politically motivated troop 

movements and military-backed voter fraud. One 

profiled commune experienced an unprecedented 

50 percent increase in voter registration. 

RUSSIA
Current Time made use of the March presidential 

election to further establish itself as a live Russian-

language TV channel reporting on topics that 

state-run Russian television will not address. The 

channel’s uninterrupted 13.5-hour coverage block 

featured live and pre-recorded coverage from 

locations in Russia’s Far East to Kaliningrad on 

the Baltic Sea, as well as from Ukraine, Belarus, 

Armenia, Kyrgyzstan, Kazakhstan, the Baltics, the 

U.K., and the United States. Current Time’s live-

stream was viewed some 1.2 million times across 

online platforms.

Throughout election day, Current Time’s digital 

team produced a continuous stream of content 

for social media, consisting both of TV broadcast 

content and user-generated content. Its videos were 

viewed more than 1.5 million times. One popular 

video highlighted ballot-stuffing caught on official 

election web cameras.

VOA’s Russian Service offered coverage of the run-

up to the elections, capturing how passions ran high 

as Russian citizens around the globe cast their votes.  

A video by the Service’s Los Angeles stringer of an 

argument that broke out between supporters and 

opponents of the current Kremlin leadership at a 

polling station garnered 249,000 views on Facebook 

and more than 12,400 engagements. 

AZERBAIJAN
RFE/RL’s Azerbaijani Service provided robust 

coverage of the run-up to the April snap presidential 

elections in Azerbaijan, despite the continuing 

ban on access within the country to the Service’s 

website and the forced closure of the bureau by the 

government in 2014. Reporting included a review of 

promises that all eight candidates made to teachers 

MEDIA FOR DEMOCRACY 

ELECTIONS
Current Time’s reporters cover 
Russia and provide an alternative 
to Kremlin-controlled news.



20U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

and doctors, a review of the broad issues surrounding 

the election, and input from ordinary citizens on what 

they wish to see change in their country.  The Service’s 

videos were viewed a combined total of 11 million times 

on YouTube and Facebook in March—significantly higher 

than in previous months.

THE MIDDLE EAST
Alhurra, Radio Sawa and MBN’s digital properties 

provided far-reaching coverage of the elections across 

the Middle East. Correspondents were on the ground in 

Egypt in March as voters went to the polls to cast their 

ballots during the presidential election. After being 

delayed for five years, the Lebanese general election 

finally commenced on May 6, and the MBN team was on 

the ground to report on the issues most important to the 

voters and provide analysis following the results. After 

ISIS left Iraq, voters went to the polls on May 12 to vote in 

the parliamentary elections that eventually culminated in 

the naming of the Prime Minister and President of Iraq. 

Alhurra-Iraq and Radio Sawa-Iraq led the coverage with 

live reports from throughout the country, as voters spoke 

out about their concerns for their country.  

VENEZUELA
VOA’s Spanish Service coverage 

of Venezuela reached an all-

time high following President 

Nicolas Maduro’s win of 

another six-year term in an 

election that many global 

leaders called a sham. Affiliates 

throughout the region, and 

in Venezuela particularly, relied on VOA for news and 

reaction from the United States and the rest of the world.

 In Cuba, TV and Radio Martí were the only sources of 

uncensored, reliable information on developments in 

Venezuela.

NIGERIA
Prior to the February 16 elections in Nigeria, VOA aired 

exclusive interviews with the two leading candidates, 

President Muhammadu Buhari and challenger Atiku 

Abubakar. The candidates outlined their plans for 

fighting Boko Haram, ending corruption and improving 

the economy. These interviews were broadcast on radio 

and television in Hausa, French, Swahili, and English, 

including on Nigeria’s largest private broadcaster, VOA 

affiliate Channels TV. 

MEDIA FOR DEMOCRACY 

ELECTIONS

An Iraqi woman gestures to her daughters 
after waiting in a long line to cast her vote 
in the country’s parliamentary elections 
at a polling site in a damaged building in 
west Mosul, Iraq, Saturday, May 12, 2018. 
This is the first parliamentary election 
since ISIS was ousted from the city.(AP 
Photo/Maya Alleruzzo)



21U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

AFGHANISTAN
RFE/RL’s Afghan Service, Radio Azadi, was the first 

media outlet to profile Awtar Singh Khalesa, the first 

Sikh in Afghanistan to stand for election in the country’s 

parliamentary elections. The video became one of the 

most popular on Radio Azadi’s Facebook, where it was 

viewed some 670,000 times across the Service’s Dari and 

Pashto pages and received hundreds of comments.

TURKEY
VOA’s Turkish Service provided extensive coverage of the 

presidential and general elections on June 24 in Turkey, 

with live on-the-ground reporting. As a result, VOA 

Turkish YouTube, Twitter, Facebook and web numbers 

showed a significant spike. The Service’s YouTube videos 

saw a nearly 60 percent increase in views compared to 

the previous week and gained more than 1,300 new 

subscribers -- a nearly 70 percent increase compared to 

the previous week.  

MEDIA FOR DEMOCRACY 

ELECTIONS

Two women are seen through a Turkish 
flag while celebrating outside the 
headquarters of  Turkey’s President 
Recep Tayyip Erdogan’s Justice and 
Development Party, or AKP, in Istanbul, 
Sunday, June 24, 2018. More than half 
of Turkey’s voters on June 24 elections 
approved Erdogan’s bid to a powerful 
executive presidency, cementing what 
critics call his “one-man rule,” (AP Photo/
Emrah Gurel)

ZIMBABWE
VOA’s coverage of Zimbabwe’s first election without 

Robert Mugabe included live reporting from polling 

stations across the country, an interview by the 

PBS NewsHour and three Facebook Live broadcasts 

from U.S.-Embassy-sponsored roundtables with the 

Zimbabwe Media Center. 

VIDEO:  Representing  Sikhs in Afghan Parliament    1:50

“VOA, thanks! You are great studio than
ZBC and TV coz you capture al l political parties,”  

– voter Godfrey Dongaronga wrote on Facebook.

https://www.facebook.com/rferl/videos/10156660758264575/


22U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

HUMAN RIGHTS 
Human rights violations increased throughout 2018 and 

in many cases were not covered by local news, whether 

because of religious or social pressure, or government 

censorship.  USAGM networks, however, provided 

coverage and information on these issues, bringing 

many to light for the first time.

MBN’s Maghreb Voices website, for example, is one of the 

few media outlets in North Africa dedicated to informing 

and engaging audiences on issues related to human rights, 

slavery and human trafficking, women’s and minorities’ 

rights and illegal immigration. Maghreb Voices targets 

100 million people and utilizes Facebook, Instagram, 

Snapchat, Twitter, and WhatsApp to provide a 24/7 

discussion forum and facilitate the two-way conversation.

In August, OCB began a partnership with Freedom House 

on a new project called Cubano conoce tus derechos (Cuban, 

Know Your Rights). Radio and TV Martí broadcasters read 

chapters of the UN Declaration of Human Rights on-air 

and offer a hotline for citizens to report human rights 

abuses in Cuba. Once these incidents have been checked 

for accuracy, the reports are sent to Freedom House for 

dissemination to foreign governments, media outlets and 

civil society leaders.

In April, the Crimea Desk 

of RFE/RL’s Ukrainian 

Service, known locally as 

Krym.Realii, launched a 

weekly human rights radio 

show The Right for Liberty, 

which told the stories of 

Crimeans and Ukrainians 

whose rights have been 

violated. The show also 

offered practical advice 

for how to behave when 

faced with situations such 

as arbitrary detention or 

interrogation. The program aired as part of the Radio 

Krym.Realii program to Russia-annexed Crimea, and was 

also versioned for distribution via YouTube and Facebook.

RFA provided several special in-depth reports on Chinese 

government initiatives to both monitor citizen activities 

and keep them in the dark about a looming economic 

crisis. In a country where online behavior has long been 

tracked, citizens’ offline activities are also being monitored 

in what the government calls its social credit system. RFA 

explored the lengths at which the Chinese government 

VOA’s Mandarin Service regularly 
provides access to human rights experts 
in China such as retired Professor 
Wenguang Sun.  In August, police broke 
into Professor Sun’s home while he was 
giving a live telephone interview with 
VOA. The scuffle and his arrest were 
broadcast live and then widely shared 
on social media. Upon his release, when 
two VOA journalists went to his home 
to interview him, police detained and 
interrogated them.  



23U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

is willing to go to control its citizens, and it 

exposed the government’s activities to audiences 

throughout the country.

VOA Deewa provided in-depth coverage of 

political and legal reforms in the FATA region of 

Northern Pakistan, as well as the Pashtun civil 

rights movement in 2018. At rallies in February 

and March, leaders of secular political parties and 

peace and civil rights activists called on people to 

listen to Deewa for credible information on military 

operations and human rights. They credited VOA 

for contributing to the political reforms that ended 

century-old draconian laws.

HUMAN RIGHTS 

LGBTQ 
In addition to providing human rights information, the USAGM networks also provide extensive reporting 

and programming focused on targets groups that routinely face discrimination and rights violations, 

including members of the LGBTQ community.

RFE/RL’s Radio Mashaal, for example, posted a May 16 Facebook video report from a sports festival for 

transgender individuals in the Arbab Nazi cricket stadium in Peshawar, Pakistan. Within 24 hours, the 

report was viewed more than 190,000 times, both by people interested in reporting on Pakistan’s most 

oppressed people, and by religious extremists who termed the festival “un-Islamic.” 

Radio Martí launched Arcoiris (Rainbow), to explore LGBTQ life in Cuba, the United States and around the 

world, including the social and cultural status of that community as well as their civil and human rights. 

Led by award-winning journalists, Arcoiris examines all facets of gay life inside and outside the island with 

the purpose of educating and entertaining Cuban audiences. 

VIDEO:  Transgender Sports Festival       1:44

Individuals laugh and play tug-of-war in this 
screengrab from Radio Mashaal’s Facebook video 
on a sports festival for transgendered people.

https://www.facebook.com/watch/?v=2131260343568298


24U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

HUMAN RIGHTS 

REPORTING ON AND FOR WOMEN 
With an unprecedented number of women running 

for office in the United States and around the world, 

as well as an increased global attention on women’s 

issues, especially sexual and physical violence against 

women, USAGM networks provided their audiences 

with innovative programming and coverage for, about, 

and by women.

GENDER EQUALITY AND 
REPRESENTATION
In November, VOA launched Our Voices, a half-

hour English TV program focusing on African 

women throughout the continent and around 

the world. The program encourages African 

women to speak out about serious issues that 

impact their lives and their futures, including 

politics, business, and migration. The show 

has four core hosts from various corners of 

the continent, representing different cultural, 

religious and socio-political backgrounds. Our Voices 

clearly filled a need in African media—it launched on 

more than 20 TV affiliates throughout the continent, an 

unprecedented feat in VOA history. 

In May, RFE/RL’s Afghan Service launched a bi-monthly 

video project, Faces, spotlighting the efforts and successes 

of Afghans living in the diaspora, with a particular focus 

on women. The first episode focused on an Afghan 

comedian who runs a comedy show on her Facebook page 

which addresses women’s issues, particularly violence 

against women. “Faces” airs on Afghanistan’s first all-

female television station, Zan TV, as well as on the Radio 

Azadi Pashto website and Facebook.

RFA’s Burmese Service released a clip 
from a Muslim women’s conference which 
generated 17,000 shares and reached 
1,800 comments, vastly outperforming 
other RFA content. The clip features 
several Muslim women discussing a 
woman’s right to divorce and created 
a massive conversation on Facebook 
regarding marriage and Islam.

MBN’s Maghreb Voices profiled the first female mayor of 
Tunis, 54-year-old pharmacist Souad Abderrahim.  Following 
her oath at the city council, she dedicated her victory to all 
Tunisian women. 



25U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

In July, Radio Martí premiered a program, Las Mujeres 

de Cuba (The Women of Cuba), which highlights Cuban 

women who set a new tone for women on the island. 

Using first-person narratives from prominent women’s 

rights activists, the program explores the history of 

women’s rights on the island, successful efforts and 

future challenges. 

VOA’s Tibetan Service launched a new show that focuses 

on the changing role of women around the world. 

BhoMe (Women Transforming) examines the fundamental 

changes taking place globally, from the home front to  

all spheres of human activity and discusses it in the 

Tibetan context. 

VOA Serbian’s interview with Nevena Nikolic, a female 

cadet and the first Montenegrin at the United States 

Military Academy (West Point), was the most popular on 

the Service’s Facebook page, garnering more than 40,000 

views in just two days. Nikolic discussed her experiences 

and impressions of the elite military school.

VIOLENCE AGAINST WOMEN
Sexual and physical violence against women continues to 

be a problem around the world and is unfortunately often 

ignored and underreported. Throughout 2018, USAGM 

networks broke barriers, bringing to light an issue whose 

solution is long overdue.

HUMAN RIGHTS  

REPORTING ON AND FOR WOMEN 

Illustration from a Current Time 
long-form article profiling five 
women who were kidnapped and 
forced into marriage.



26U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

Alhurra profiled accomplished women who made 

a difference in their community, including the 

first female governor in Egypt and a 21-year-old 

Palestinian woman who is bringing the #MeToo 

movement to the West Bank to shine a light on sexual 

harassment. Alhurra also examined the ‘morality’ 

laws in Sudan that are being used to silence and 

punish women, as well as the rights of women in 

Saudi Arabia. In Morocco, the network profiled 

single mothers are coming together to create the 

first–of-its-kind radio station that only employs these 

women. The network also highlighted a village in 

Syria populated by women who are building and 

reconstructing the town on their own.

“Bride trafficking” is a long-standing issue in Central 

Asia and increasingly so in parts of Asia. A long-form 

article about bride kidnapping in Kyrgyzstan was 

read more than 300,000 times on Current Time’s 

website and generated debate across social networks. 

The report featured the stories of five women, who 

were kidnapped and forced into marriage, as well as 

interviews with supporters of this practice. In China, 

decades of the one-child policy has resulted in men 

vastly outnumbering women. As a result, “bride 

trafficking” has also become a serious problem in 

neighboring countries. A 17-year-old Lao girl who 

was abused as a young bride in China told her story 

to RFA’s Lao Service, which shined a light on the 

growing problem.

A shocking video of a mob beating in Afghanistan’s 

northern Takhar Province provided a window into 

the brutal “justice” women in the country can face. 

Footage of the incident, which reportedly took place 

in December, showed a woman clad in a blue burqa 

kneeling as she was assaulted by a crowd of men 

HUMAN RIGHTS 

REPORTING ON AND FOR WOMEN

In this screengrab from Instagram, women 
share images of themselves without their 
headscarves as a part of a larger protest against 
the compulsory hijab in Iran.



27U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

that included family members. RFE/RL’s Afghan 

Service, known locally as Radio Azadi, was the first 

mainstream media outlet to confirm the video 

and report on it. Following Radio Azadi’s report, 

Afghan officials sent an investigation team to the 

remote village where the attack took place—marking 

the first time since the end of King Zahir Shah’s 

reign in 1973 that police from any Afghan central 

government had visited the village. Following the 

team’s arrival, seven men were arrested on suspicion 

of involvement in the beating.

VOA’s Somali Service investigated the death of a 

ten-year-old girl who died after undergoing female 

genital mutilation in remote rural Somalia. VOA  

was able to get the only interview with the girl’s 

father who, while obviously saddened by his 

daughter’s death, said he had no second thoughts 

about the procedure and accepted his daughter’s 

death as the will of Allah. The story was first 

picked up from the English website by the British 

newspaper The Independent, and then by the BBC 

and The Daily Mail.

WOMEN’S ISSUES
MBN’s Alhurra spent considerable air-time 

examining the unique challenges facing the 

wives of former ISIS fighters. Some were forced 

into their marriages, while others were not aware 

of their husbands’ affiliation with the terrorist 

group. Although Iraqi law grants them the right of 

separation from their spouses, many fear the social 

stigma and the “stain” of being ISIS wives. 

At least six women in Tehran and one in the 

provincial capital Isfahan reportedly defied Iran’s 

morality police on January 29 by removing their 

head scarves on a busy street, attaching them to 

sticks and waving them around like flags. Images of 

the women flooded social media in a swell of protest 

against the compulsory hijab in Iran. VOA’s Persian 

Service, RFE/RL’s Radio Farda and MBN’s Alhurra all 

reported on the movement throughout the year.

In the year since RFE/RL’s Tajik Service published its 

first story about “virginity tests,” the Service was able 

to build greater empathy among the general public 

in Tajikistan towards victims of this practice, which 

had been condemned by the UN Committee on 

Women’s Rights and termed “unethical” by the Tajik 

Council of Clergy. A story about a bride fighting 

for her rights after she was kicked out of her new 

husband’s home over a dispute about testing has 

been viewed nearly 360,000 times on YouTube, and 

received an outpouring of support for the woman.

HUMAN RIGHTS 

REPORTING ON AND FOR WOMEN 

VIDEO:  Virginity Tests Spark Debate     1:54

https://www.facebook.com/rferl/videos/2072304176417023/


28U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

RELIGIOUS OPPRESSION BY STATE 

Religious freedom around the world suffered several 

major setbacks in 2018, and USAGM networks offered 

comprehensive coverage of the oppressive actions taken 

by both state and non-state actors, the international 

response and the impact on those hurt most.

RFA’s Uyghur Service, the only Uyghur-language news 

service outside of China, has consistently uncovered the 

worsening human rights situation in China’s far west 

provinces, while reporting in one of the world’s most 

difficult media environments. Chinese authorities have 

long used the pretext of terrorist extremism to ramp 

up security and surveillance in the Xinjiang Uyghur 

Autonomous Region (XUAR). But in recent years, the 

efforts have included high-tech surveillance, far-reaching 

and intrusive restrictions including bans on Uyghur 

cultural and religious expression, setting up checkpoints 

and “convenience” police stations on nearly every block 

in cities and in well-populated areas, and biometric 

screenings. As a consequence of RFA’s early reporting 

of events and developments in XUAR, six U.S.-based 

journalists from its Uyghur Service have been targeted by 

Chinese authorities, who have detained dozens of their 

relatives in China. (See also “Threats to our journalists”)

Alhurra’s investigative team produced an entire episode 

of Alhurra Investigates dedicated to the plight of the 

Uyghurs. The program included interviews of former 

prisoners, representatives from Human Rights Watch, as 

well as experts from different backgrounds to give viewers 

a thorough understanding of China’s alleged abuses 

against the Muslim majority Uyghurs. The program 

provided an in-depth historical look at the Uyghurs in 

Asia, as well as the continuing persecution.

HUMAN RIGHTS  

RELIGIOUS OPPRESSION 

RFA’s project, Behind the 
Walls, gives a rare glimpse 
into a situation that is 
increasingly drawing 
global concern over what 
is being described as a new 
apartheid state. 



29U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

ROHINGYA
In what the United Nations has described as “textbook 

ethnic cleansing,” Burmese security forces have been 

blamed for killings, rapes and arson against the Rohingya 

minority community. More than one million ethnic 

Rohingya Muslims have been forcibly evicted, and 

USAGM networks have provided extensive coverage in 

Burmese, Bangla and other critical languages. 

VOA contributor Greta Van Susteren and a camera crew 

went behind the walls of the Kutupalong refugee camp 

in Bangladesh to hear their stories of murder and rape. 

The resulting documentary, Displaced, 

shows the abysmal living conditions in 

the camps. Although “safe” in Bangladesh, 

they are depressed, isolated, prevented 

from attending school or working, 

and targeted by violent extremists and 

human traffickers. As the Bangladesh 

monsoon season hit, the crew encountered 

dangerous landslides and a fragile infrastructure 

struggling to keep up with the need for food, supplies and 

medicines. But they also found stories of hope. In the 

HUMAN RIGHTS   

RELIGIOUS OPPRESSION 

In May 2018, web designer for the 
project, RFA’s Minh-Ha Le, received a 
Gracie award for best website in the 
category for interactive news media.



30U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

HUMAN RIGHTS  

RELIGIOUS OPPRESSION 
documentary, the refugees themselves recounted their 

escape from Burma, as well as the atrocities they suffered 

at the hands of the Burmese military.

RFA explored the long persecution of the Rohingya 

Muslim minority in Burma through graphics, videos, key 

quotes, and current news. The influx of approximately one 

million refugees put a huge strain on Bangladesh, which 

is struggling to provide housing and health care for the 

Rohingya, many of whom escaped with little more than 

the clothes on their back.

RELIGIOUS OPPRESSION BY NON-STATE ACTORS
RFE/RL’s Not In Our Name is the first regional counter-

extremism project of its kind in Central Asia. The 

documentary project, created to help communities in 

Central Asia understand and prevent extremist recruiting, 

follows the journey of those who left their homes in 

Central Asia for the conflict zones of Iraq and Syria. It is 

estimated that more than 4,200 Central Asians joined the 

conflict, many with their families.

The project hosted ten moderated discussion groups, 

conducted in local languages with residents of 

Kazakhstan, Kyrgyzstan and Tajikistan. With support 

from local residents and NGOs, these 30-minute 

segments, published online and broadcast on TV, have 

helped local communities confront the taboo topic of 

extremist recruiting. Not In Our Name has also been 

screened alongside open discussions with audiences in 

Washington, Boston, New York, Pittsburgh,  

and London.

.

Greta Van Susteren, VOA contributor and host of the TV program 
Plugged In with Greta Van Susteren, testified before the House 
Foreign Affairs Committee in September. “[The Rohingya] are 
especially eager to hear news from Myanmar and what the 
international community is saying about them. VOA news can 
make a difference,” she said to the committee.



31U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

TELLING AMERICA’S STORY
News and information about the United States is 

often distorted in countries that restrict the press. In 

addition to providing international and local news, 

USAGM networks are charged with providing accurate 

information about American culture, people and 

politics. To that end, VOA and MBN provide not only 

comprehensive coverage of domestic politics and 

debates, but they also provide a look at the life and 

culture of Americans and the issues they face.  

FOLLOWING THE AMERICAN DREAM
More than 70 percent of Silicon Valley founders come 

from outside the United States; yet, only a small 

fraction is from Africa. Beyond the Unicorn is a half-

hour documentary that takes viewers on a personal 

and inspiring journey through the insular world of tech 

start-ups and profiles the African entrepreneurs who 

dare to build them. In addition to producing a full-length 

documentary on African entrepreneurs, VOA partnered 

with INSEEC University (L’Institut des hautes études 

économiques et commerciales) to host a Facebook Live 

panel discussion with diaspora tech leaders, garnering 

more than 51,000 video views.  

The Great American Road Trip is a new 20-episode travel 

series produced by VOA’s Russian Service for broadcast 

on Current Time that explores places and aspects of 

American life not ordinarily found in travel guides. By 

telling stories through the eyes of residents themselves, 

the series provides an alternative to the disinformation 

propagated by Russian state media that distorts the view 

of American life.  

VOA’s Turkish Service launched a new digital special 

project, American Dream, highlighting Turkish-

Americans who have successfully realized their 

goals and aspirations. The initial episodes of this 

diaspora series feature interviews with a business 

executive, a college professor and an entrepreneur.

MBN’s digital properties regularly profile Arab-

Americans who have followed their dreams in 

the United States, such as Diana Al Sindi, an 

Iraqi-American immigrant who is a Propulsion 

Development Engineer who worked for NASA. 

Within 24 hours, her story had more than 350,000 

views, and several Iraqi TV channels shared the 

report on their websites as well. Another report, 

featured Mo Seifeldein, a Sudanese-American who 

was elected to City Council in Alexandria, Virginia.

Beyond the Unicorn is a half-hour 
documentary that takes viewers on a 
personal and inspiring journey through 
the insular world of tech start-ups and 
profiles the African entrepreneurs who 
dare to build them.



32U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

UNDERSTANDING U.S. POLITICS
VOA’s Indonesian Service launched a new social 

media video series, Ada Apa Sih dengan White House 

(Keeping up with the White House), that targets young, 

digital native audiences on Instagram and features 

the latest White House news in one minute. The 

host also poses questions and invites viewers to 

write in with their answers and opinions.  “I like it, 

it’s very youthful. 

I even downloaded it and posted in on my 

Whatsapp status and story as well,” a viewer wrote. 

One episode on U.S. aid to Indonesia had almost 

300,000 views with 164 comments and nearly 

13,000 likes on Instagram.

Alhurra launched Decision’s Capital, a weekly 

program dedicated to U.S. foreign policy towards the 

Middle East. Each episode focuses on one topic and 

features American experts of both sides 

of the debate to discuss and explain 

how that policy impacts the Middle 

East. Another weekly program, Inside 

Washington, interviews policy makers, 

American analysts and journalists to 

provide viewers with an inside look at 

how decisions in DC are made.  

STATE OF THE UNION
Audiences around the world, 

including in some of the most 

media-repressed countries, were 

able to watch President Donald 

Trump’s first State of the Union 

address to Congress on January 

30, 2018, thanks to the USAGM 

networks. The extensive coverage, which included 

the Democratic response by U.S. Representative 

Joe Kennedy, was led by VOA and distributed 

to more than 100 countries. VOA provided live, 

simultaneous translations of the speech in Farsi, 

Mandarin, Russian, Spanish, and Pashto languages.  

Alhurra provided simultaneous translation in Arabic 

and also aired interviews with Members of Congress 

from both sides of the aisles. For many, the USAGM 

networks served as the only source of accurate and 

unbiased coverage of the President’s address.

NORTH KOREA SUMMIT
USAGM networks coordinated comprehensive 

coverage of the historic summit in Singapore 

between U.S. President Donald Trump and North 

Korean leader Kim Jong Un.

During the June 11-12 summit, networks surged 

broadcast hours and worked around the clock to 

provide their audiences and affiliates with up-to-

date information and coverage. VOA led the effort 

coordinating logistical arrangements for the 32 

reporters, videographers and support staff from 

VOA, OCB, RFA, and MBN. Current Time and many 

RFE/RL language services also covered the summit, 

TELLING AMERICA’S STORY



33U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

localizing the coverage for their audiences. RFA 

filed reports from Singapore in coordination with 

its bureaus in Seoul and Washington, D.C., and 

featured reactions from inside North Korea. 

U.S. MIDTERM ELECTIONS

VOA provided audiences around the world with 

election results, background on the American 

electoral process, information about diaspora 

candidates and voters, as well as analysis of key 

issues. On its popular social media platforms, VOA 

reporting generated engagement and discussion 

in local languages about important political issues 

facing America today. 

Alhurra Television and Alhurra.com also provided 

continuous coverage of Election Day. With 

correspondents reporting from across the country, 

MBN provided up-to-the-minute news, examined 

the issues that motivated voters and discussed the 

implications these elections would have on U.S. foreign 

policy. Alhurra also included analysis of the winners 

including the record number of women elected to 

Congress and the newly elected Muslim-Americans. 

CURRENT ISSUES: IMMIGRATION
VOA Spanish provided important, continuing 

coverage of the immigration crisis affecting the 

United States with TV packages, live interactions in 

shows and with affiliates, as well as Facebook Lives 

and web articles. The Spanish Service’s coverage 

included analysis of the violence and social crisis 

affecting the countries of the Northern Triangle, as 

well as explanatory reporting on U.S. immigration 

laws. It also provided key context of the larger 

immigration issue, including congressional debate; 

the U.S. government’s position; migrants, NGOs and 

lawyers’ points of view.

TELLING AMERICA’S STORY

In Minnesota’s 5th congressional district, VOA Somali 
followed candidate Ilhan Abdullahi Omar throughout her 
campaign and was her only election-night interview, with 
more than 280,000 total video views on Facebook in the first 
24 hours.

As a 7,000-strong immigrant caravan from Central America attempted to reach the U.S. southern border, media partners 
throughout the 17 countries in the region made use of Greta Van Susteren’s interview with U.S. Secretary of State Mike 
Pompeo during his visit to Mexico to meet with Foreign Minister Luis Videgaray. (AP Photo/Moises Castillo, File)



34U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

“I defend their right to protest, but I 
don’t have to agree with their opinions, 
and they don’t have to agree with mine,” 
a male Second Amendment defender 
and protester told VOA Spanish, as the 
service presented both sides of the gun 
control debate.  

DRUGS AND CRIME
VOA embarked on a special project to document 

the U.S. opioid crisis as experienced by Americans 

struggling with the epidemic in their own lives and 

careers. The series, The Damage Done: Living the 

America’s Opioid Nightmare, tells stories of everyday 

Americans dealing with the problem. The stories are 

told, without narration, by the actions and words of 

the subjects. Reaction to this intimate storytelling 

approach and the compelling characters has been 

very strong. 

In partnership with El Salvador’s leading television 

station Canal 12, VOA Spanish produced a six-part 

TV series on the challenges that the United States 

and El Salvador face dealing with MS-13, considered 

one of the most dangerous organized crime gangs 

in the hemisphere. The collaborative project looked 

at the genesis and evolution of MS-13, present day 

challenges, U.S. policy, as well as testimonies from 

former gang members, convicts, law enforcement 

officials, and NGOs who are working with youth and 

families on the issues.  All provide insight into the 

current situation, causes, and possible solutions.  The 

series was filmed in El Salvador, Washington, D.C., 

and Los Angeles.

GUN VIOLENCE
VOA provided 

comprehensive, on-

site, live coverage of the 

aftermath of the February 

mass shooting at Marjory 

Stoneman Douglas High 

School in Parkland, Florida, 

and the ensuing gun debate 

that consumed the nation. 

Multiple language services 

also provided important 

and comprehensive 

coverage of the March 24th 

March for Our Lives protest, 

a student-led demonstration in Washington, D.C.

TELLING AMERICA’S STORY



35U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

Many state and non-state actors will go to great lengths to silence the truth, and as a consequence 
USAGM journalists routinely face harassment, legal and physical threats and sometimes prison. Below 
are a small sample of the threats our journalists faced in 2018. For a comprehensive look, please visit the 
USAGM website, USAGM.gov.

THREATS  TO  OUR  JOURNALISTS

RFE/RL JOURNALISTS KILLED IN KABUL BOMBINGS

On April 30, 2018, three RFE/RL journalists were among at least 25 people killed in a pair of coordinated 
suicide bombings that rocked central Kabul near the headquarters of Afghanistan’s intelligence agency.

Sabawoon Kakar, 30, had been a member of the video team for RFE/RL’s Radio Free Afghanistan for five 
years.

Abadullah Hananzai, 26, was a journalist and video cameraman who had been working on an 
antinarcotics project for RFE/RL’s Radio Free Afghanistan called Caravan of Poison.

Maharram Durrani, 28, was to begin working for RFE/RL in mid-May. She was on her way to the office of 
Radio Free Afghanistan for training when the attack occurred.

Nine journalists were killed in the April 30 attacks, the worst toll ever among media workers in a single 
attack in Afghanistan.

Sabawoon Kakar

Abadullah Hananzai

Maharram Durrani

WEB:  Threats to Press

https://www.usagm.gov/news-and-information/threats-to-press/


36U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

RFA UYGHUR SERVICE FAMILY 
MEMBERS DETAINED
Six RFA Uyghur Service reporters 

have spent years in exile covering 

unreported news and documenting 

human rights abuses under 

heavy-handed Chinese rule in 

their homeland in northwestern 

China. Now, dozens of their family 

members residing in what China 

calls the Xinjiang Uyghur  

 

 

Autonomous Region have been 

imprisoned in the vast and growing 

network of political re-education 

camps. They share the fate of an 

estimated one million Uyghurs who 

are being held without due process 

for ill-defined reasons, under 

Beijing’s brutal campaign against 

what it calls religious extremism 

and separatism.

MISSING IN SYRIA
Alhurra correspondent Bashar 

Fahmi went missing while 

reporting in Aleppo, Syria, in 

August 2012. His condition and 

whereabouts remain unknown. 

PRESS FREEDOM CURTAILED 
IN CAMBODIA
Throughout 2018, the Cambodian 

government continued its 

systematic attack on press 

freedom in an effort to control 

information leading up to the 

July general election. VOA and 

RFA reporters in the country 

were repeatedly harassed and 

followed, and two former RFA 

employees were arrested on 

espionage charges. RFA is working 

to reopen its Phnom Penh bureau, 

which closed in September 2017 

when the network was forced to 

withdraw its incountry operations. 

On July 27, two days before the 

general election, the Cambodian 

government blocked the Khmer 

websites of VOA and RFA.

THREATS  TO  OUR  JOURNALISTS

Two former RFA journalists Uon Chhin and 
Sothearin Yeang were arrested in Novem-
ber 2017 and charged with espionage. 
Reports say the two were held under suspi-
cion of continuing to work for RFA, despite 
the network’s suspension of operations in 
Cambodia and the fact that their relation-
ships with RFA, contractual or otherwise, 
discontinued in September. They were 
released on bail after the election, have 
recently undergone trial proceedings 
in Phnom Penh, and expect a verdict in 
August 2019.



37U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

THREATS  TO  OUR  JOURNALISTS
IMPRISONED  JOURNALISTS

Le  Anh Hung
VOA contributor Le Anh Hung 

was arrested on July 5, 2018 

on the charges of “abusing 

democratic freedoms to infringe 

upon the interests of the State, 

lawful rights and interests of 

organizations and/or citizens” 

under Article 331 of Vietnam’s 

2015 Penal Code. If convicted, 

he could serve up to seven years 

in prison.

Nguyen Van Hoa

RFA Vietnamese videographer 

and contributor Nguyen Van 

Hoa faced dire circumstances in 

prison in 2018. He is currently 

serving a seven-year sentence 

for “propagandizing” after 

he reported on a mid-2016 

industrial spill that devastated 

wide areas of Vietnam’s central 

coast. In August, authorities 

beat Hoa into making a forced 

confession used in court to 

convict environmental activist 

Le Dinh Luong. Hoa later 

recounted the statement.

Oleh Halaziuk
Ukrainian blogger and 

RFE/RL contributor Oleh 

Halaziuk has been held by 

Russia-backed separatists in 

Donetsk since August 2017, in 

connection with his reporting 

on the effects of the conflict 

on daily life in the region. 

On December 27, 2017, a 

Ukrainian hostage released 

in a prisoner exchange was 

able to pass a message from 

Halaziuk to an RFE/RL editor, 

confirming that he was being 

held by the so-called Donetsk 

People’s Republic (DNR).

Stanislav Aseyev
Stanislav Aseyev, a blogger 

from Donetsk, whom the U.S. 

Congressional Freedom of 

the Press Caucus described as 

“one of the few independent 

journalists to remain in the 

region under separatist control 

to provide objective reporting,” 

has been held incommunicado 

by Russia-backed separatists in 

eastern Ukraine since June 2017. 

International rights groups have 

expressed concern about his 

whereabouts, that he has been 

subject to threats and possibly 

torture during his detention, and 

demanded his release. 



38U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

AWARDS
INTERNET
Alliance for Women in Media 
Gracie Awards

Best website, interactive news 
media

RFA...Minh-Ha Lee

The Rohingya: World’s Least-
Wanted People

Association of International 
Broadcasters (AIB) Awards

Photojournalism, Interactive 
category ‘highly commended’ 
and ‘direct and motivating.’

RFE/RL...Amos Chapple, 
Wojtek Grojec, and Andy Heil

Caught Up in a Revolution

Interactive, Shortlist
VOA, RFE/RL, OCB, RFA, 
MBN

The Dragon’s Reach

Institute of Mass Information

2018 Catch The Fake!
RFE/RL...Yevgeniya 
Tyukhtenko

Soldier Exposes Obvious 
Photofake: I Was Coming 
Home From the ATO

Chesapeake Press 
Broadcaster’s Association 
(CAPBA)

First place
VOA...Voice of America’s 
Immigration Unit: Aline 
Barros, Ramon Taylor, 
Victoria Macchi, and editor, 
Molly McKitterick

 2017 Immigration Year in 
Review

Society of Professional 
Journalists Sigma Delta Chi 
Award

Best e-Book
RFA…”Drawing Fire; The 
Political Cartoons of Rebel 
Pepper”

	

MOBILE
The International Academy 
of Digital Arts and Sciences’ 
22nd Annual Webby Awards

Nominee, Mobile Sites and 
Apps

RFE/RL...Pangea Digital

RFE/RL News App

Honoree in the Film & Video: 
News & Politics: Series

VOA...News Center’s Heather 
Murdock and Greg Flakus and 
VOA Urdu Service’s Deepak 
Dobhol

 Off The Highway

RADIO
Society of Professional 
Journalists in Hawaii

First Place, Feature Reporting
VOA...Heidi Chang and Faith 
Lapidus

Obituary for Tyrus Wong, the 
Chinese-American animator 
who created the Disney 
character Bambi

The Next Generation 
Entertainment Awards 
(NGEA)

 Best Talk Show
VOA...English to Africa

 Let’s Talk

TELEVISION & 
FILM
National Association of 
Broadcasters 2018 New 
York Festival International 
Television and Film Awards

Gold Medal, International 
Affairs 

VOA...Senior Executive 
Producer Beth Mendelson, 
Hausa Service Mobile 
Stream Managing Editor 
Ibrahim Ahmed, News Center 
Supervisory Investigative 
Editor Tom Detzel

Boko Haram: Journey from 
Evil

Silver Medal, Best 
Promotional Program

MBN...Mireille Auzon, Baraket 
Allami, Leila Bazzi

Exiting ISIS promo

Bronze Medal, Biography/
Profiles

RFA...RFA Burmese Service

Child Soldier Recalls his Plight

Bronze Medal, Coverage of 
Continuing News

VOA...Heather Murdock, Greg 
Flakus, Deepak Dobhol

Off The Highway

All-Russian Festival of 
Television Programming and 
Films

First Place, See Me as an Equal
RFE/RL...Vadim Kondakov 
and Stanislav Feofanov, 
Current Time

Unknown Russia, “City of the 
Blind”

Karlovy Vary International 
Film Festival

Grand Prix for Best 
Documentary Film

RFE/RL...Vitaly Mansky, 
Current Time

Putin’s Witnesses

Amorgos Tourism Film 
Festival

First Place, TV
RFE/RL...Current Time

 “Come Visit! With Zurab 
Dvali” episode: Corfu:Gift of 
the Gods

Berlin Short Film Festival 

2018 Best Short Documentary
RFE/RL...Daud Khattak, 
Senior Editor of RFE/RL’s 
Pakistani Service

Vanishing History

Listapad International Film 
Festival

Grand Prix for best 
documentary film

 RFE/RL...Alisa Kovalenko

Home Games

Odessa International Film 
Festival

Best documentary film
RFE/RL...Alisa Kovalenko

Home Games

ArtDocFest Film Festival 
(Online Film Competition)

Special Jury Prize
RFE/RL

Another Signs of Life 
documentary “In Search of 
Paraguay”

In an effort to maximize resources, 
increase collaboration and focus on key 
issues and audiences, the networks of the 
USAGM have produced another full-scale 
collaborative project: The Dragon’s Reach; 
Tracking China’s Economic Power Play. The 
project was shortlisted for recognition in 
the “Interactive Category” by Association 
of International Broadcasters (AIB) 



39U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

Investigative Journalism 
Foundation of Kazakhstan

Best Television Project 
(Religion)

RFE/RL

Not In Our Name

African Film Festival  

Best Short Documentary 
Award

VOA...Pascale Gabriella 
Serra, French to Africa Service

Zone III

National Academy of 
Television Arts and Sciences 
Emmy Award, Chicago 
Midwest Chapter 

Nomination, Outstanding 
Achievement for News 
Specialty Report/Series – 
Religion.

VOA...Kane Farabaugh

 Profile of Tahera Rahman, 
the first full-time broadcast 
television news reporter in the 
United States to wear a hijab

Qinghai TV, Kham TV, and 
Lhasa TV

Most Influential TV Host
VOA...Tsering Kyi, VOA 
Tibetan

SPECIAL NOTE
Presszvanie journalist contest

RFE/RL...Ukrainian Service 
reporters Olga Strizhova 
(healthcare) and Tatiana 
Yakubovych (sports) were 
awarded first prizes, also 
recognized: Strizhova, Daria 
Kurennaya, Mikhail Shtekel, 
Maria Buchel’nikova, and Olga 
Komarova

Organized Crime and 
Corruption Reporting Project, 
the YanukovychLeaks project, 
and Media Development 
Foundation’s Mezhyhirya 
Festival

National Competition of 
Investigative Journalists

RFE/RL...Valeriya Egoshyna, 
Ukrainian Service’s 
investigative project “Schemes”

UN Office in Ukraine’s 
“Publications for changes. 
Ukraine on the path to 
sustainable development,”

Gender Equality
RFE/RL...Iryna Nazarchuk, 
Ukrainian Service

Belarus PEN Center Ales 
Adamovich prize

RFE/RL...Alexander Lukashuk, 
Belarus Service Director

Service’s Liberty Library 
series, as well as his two books 
“Adventures of ARA in Belarus” 
and “Trace of the Butterfly.”

Golden Pen
 RFE/RL... Ulanbek Egizbaev, 
Kyrgyz Service (posthumously)

Kyrgyzstan’s Intellectuals 
Alliance “Conscience of the 
Nation” Award

RFE/RL... Ulanbek Egizbaev, 
Kyrgyz Service (posthumously)

2018 BETA News Agency 
Photograph of the Year

RFE/RL...Midhat Poturovic, 
Balkan Service

 2018 ADAMI Media Prize for 
Cultural Diversity in Eastern 
Europe

Winner
RFE/RL...Georgian Service

Special Mention

RFE/RL...Belarus Service

Penal Reform International’s 
(PRI) Human Rights Award

Promotion of Human Rights 
Issues in the Media

RFE/RL...Orken Bissenov, 
Kazakh Service

Regional Press Development 
Institute

First Place, Countering 
Disinformation

RFE/RL... Anna Andriyevska, 
Ukrainian Service

Afghanistan’s Ministry of 
Information and Culture

 Recognition for Poetry
RFE/RL... Malali Bashir, Radio 
Azadi 

Centre for Excellence in 
Journalism (CEJ) and the 
International Committee 
of the Red Cross (ICRC) - 
Humanitarian Reporting 
Award

Runner-Up
VOA...Umer Farooq, Urdu 
Service

Education for Minorities

All Pakistan Minorities 
Council and Pakistan Hindus 
Council in Pakistan “Pride of 
Performance Award

VOA...VOA Deewa

The Ohio State University 
2018 Kiplinger Fellowship in 
Public Affairs Journalism

VOA... Narin Sun, Khmer 
Service

Pan-Albanian Federation of 
America, VATRA, Lifetime 
Achievement Award

VOA...Dr. Elez Biberaj, director 
of Voice of America’s Eurasia 
Division

Recognized for his 
contributions as a VOA 
journalist and in strengthening 
relations between the United 
States and the Albanians in the 
Balkans

Venezuela’s National 
Assembly Media Committee

 Special honor
VOA... Alvaro Algarra, Spanish 
Service

Zimbabwe Achievers Award 
2018 Media Personality of the 
Year

VOA...Marvellous Mhlanga-
Nyahuye, Zimbabwe Service

National Union of Local 
Government Employees 
Award of Excellence

VOA...Hausa Service

2018 Thomson Foundation 
Young Journalist Award

RFE/RL...Valeriya Yegoshyna

Luxury Cars of the Security 
Service of Ukraine

Harvard University Neiman 
Foundation of Journalism 
Fellowship

VOA…Myroslava Gongadze, 
Ukrainian Service Chief

AWARDS

For the first time since VOA Uzbek  
went on the air in 1972, a VOA journalist 
received accreditation from the  
Republic of Uzbekistan to work as 
foreign media correspondent in that 
country. VOA Uzbek reporter Navbahor 
Imamova was the U.S. journalist given 
accreditation in 2018.



40U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

LEADERSHIP 

THE CEO
John F. Lansing joined the Agency as CEO and Director in September 2015. Lansing’s previous experience 

includes nine years as President of Scripps Networks, where he is credited with guiding the company to 

become a leading developer of unique content across various media platforms including television, digital, 

mobile and publishing.

Most recently, Lansing was President and Chief Executive Officer of Cable & Telecommunications 

Association for Marketing (CTAM), a marketing association comprised of 90 of the top U.S. and Canadian 

cable companies and television programmers. There, Lansing oversaw the development of business 

strategies and marketing initiatives that position cable television companies for continued growth as they 

compete with emerging digital content platforms.

Lansing also brings a deep understanding of journalism from roles as an award-winning photojournalist 

and field producer, assignment manager, managing editor, and news director at several television stations 

earlier in his career.



41U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

USAGM’s Broadcasting Board 

of Governors is composed 

of nine members with 

expertise in the fields of mass 

communications, broadcast 

media, or international affairs. 

Eight members are appointed 

by the President and confirmed 

by the Senate. The ninth, the 

Secretary of State, serves ex 

officio.

Leon Aron
Dr. Leon Aron is Resident Scholar 
and Director of Russian Studies at 
the American Enterprise Institute, 
a position he has held since 1993. 
He was a weekly Contributor at the 
Voice of America’s Russian language 
radio and television show Gliadya iz 
Ameriki (Looking from America) from 
1990 to 2004.

Dr. Aron was previously an Adjunct 
Professor at Georgetown University from 1994 to 1996 and 
a Senior Policy Analyst at the Heritage Foundation from 
1987 to 1992. He was awarded the Peace Fellowship from 
the U.S. Institute of Peace from 1992 to 1993. Dr. Aron 
received a B.A. from Moscow State Pedagogical Institute and 
an M.A. and a Ph.D. from Columbia University.

He was confirmed as a member of the Broadcasting Board of 
Governors on December 12, 2014.

Kenneth Weinstein, 
Chairman of the Board
Weinstein has been President and 
CEO of Hudson Institute since 2011. 
Since joining Hudson Institute in 
1999, he has held several other 
positions, including Chief Executive 
Officer, Chief Operating Officer, 
Senior Fellow, and Director of the 
Washington Office. From 1996 to 
1998, he was the Director of the 
Government Reform Project at the Heritage Foundation, and 
from 1994 to 1996, he was Director of Research at the New 
Citizenship Project. He served on the National Council of the 
Humanities from 2006 to 2012 and was appointed to the D.C. 
Advisory Board to the U.S. Commission on Civil Rights in 2010. 
Weinstein received a B.A. from the University of Chicago, an 
M.Phil. from the Institut d’ Études Politiques de Paris, and a 
Ph.D. from Harvard University.

Weinstein serves as a member of the Advisory Committee and 
served on the Special Committee on the Creation of a Chief 
Executive Officer. He also served on the Special Committee 
on the Future of Shortwave Broadcasting, which on August 
1, 2014, issued its report, To Be Where the Audience Is; The 
Future of Shortwave.

He was confirmed as a member of the board on September 23, 
2013 and as Acting Chairman on January 25, 2017.

LEADERSHIP 

THE BOARD



42U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

LEADERSHIP 

THE BOARD
RYAN CROCKER
Ambassador Ryan Crocker 
is currently a Diplomat 
in Residence at Princeton 
University. He is on a leave 
of absence from Texas A&M 
University as an Executive 
Professor. From 2010-2011 
and 2013-2016, he served 
as Dean of the George Bush 
School of Government & 
Public Service at Texas A&M.

He retired from the Foreign Service in April 2009 after 
a career of over 37 years but was recalled to active 
duty by President Obama to serve as U.S. Ambassador 
to Afghanistan in 2011. He has served as U.S. 
Ambassador six times: Afghanistan (2011-2012), Iraq 
(2007-2009), Pakistan (2004-2007), Syria (1998-2001), 
Kuwait (1994-1997), and Lebanon (1990-1993).

He received a B.A. in English in 1971 and an honorary 
Doctor of Laws degree in 2001 from Whitman 
College (Washington). He is a member of the Council 
on Foreign Relations, the American Academy 
of Diplomacy, and the Association of American 
Ambassadors. He is also on the Board of Directors of 
Mercy Corps International and is a Trustee for the 
Rockefeller Brothers Fund.

Ambassador Crocker received the Presidential Medal 
of Freedom in 2009, and in 2012, he was named an 
Honorary Marine.

He was confirmed to the board on August 1, 2013.

MICHAEL KEMPNER
Michael W. Kempner is 
the Founder, President, 
and CEO of MWW, a 
public relations firm he 
founded in 1986. He is a 
board member of Goodwill 
Industries International and 
a Founding Board Member 
of ConnectOne Bancorp. He 
served on the White House 
Council for Community

Solutions from 2010 to 2012. In 2013, he was named 
Agency Leader of the Year by PR News, Executive of 
the Year by American Business Awards, and Agency 
Professional of the Year and Communications 
Professional of the Year by Bulldog Stars of PR. Mr. 
Kempner received a B.S. from American University.

He was confirmed as a member of the Broadcasting 
Board of Governors on December 12, 2014.

KAREN KORNBLUH
Ambassador Karen Kornbluh 
is a Senior Fellow and 
Director of German Marshall 
Fund’s Technology Policy 
program which works to 
help shape a future in which 
technology strengthens  
rather than undermines 
democratic values.

Previously, she was a Senior 
Fellow for Digital Policy at the 
Council on Foreign Relations and prior, the Executive 
Vice President of External Affairs for Nielsen, responsible 
for global public policy, privacy strategy, and corporate 
social responsibility. She served as U.S. Ambassador in 
Paris to the Organization for Economic Co-operation and 
Development (OECD). She was Policy Director for then-
Senator Barack Obama as well as serving as deputy chief 
of staff at the U.S. Treasury Department, and as Director 
of the Office of Legislative and Intergovernmental 
Affairs at the Federal Communications Commission 
in the Clinton administration. Kornbluh founded the 
New America Foundation’s Work and Family Program 
and started her career as an economic forecaster and 
management consultant. She has written extensively 
on economic, technology, and family policies in 
publications including The New York Times, the 
Washington Post, the Atlantic Monthly, and the 
Harvard Journal of Law and Technology. Kornbluh has a 
bachelor’s degree from Bryn Mawr College and a Master 
of Public Policy degree from the John F. Kennedy School 
of Government at Harvard University.

She was confirmed as a member of the Broadcasting 
Board of Governors on December 16, 2014.



43U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

LEADERSHIP 

THE BOARD
JEFF SHELL
Jeff Shell is chairman 
of Universal Filmed 
Entertainment.

He previously served as 
chairman of NBC Universal 
International from 2011-2013 
and as president of Comcast 
Programming Group from 
2005 to 2011. Prior to joining 
Comcast, Shell held a number 
of positions, including CEO of Gemstar TV Guide 
International and President of the FOX Cable Networks 
Group. As president of the FOX Cable Networks, he 
oversaw the operations of FOX’s entertainment and 
sports cable programming businesses. He currently 
serves on the board of the National Constitution 
Center. Shell earned a B.S. in Economics and Applied 
Mathematics from the University of California, Berkeley 
and an M.B.A. from Harvard University.

Shell served as chair of the Advisory Committee and the 
Special Committee on the Creation of a Chief Executive 
Officer.

He was confirmed to the board on August 1, 2013 
and served as Chairman of the Broadcasting Board of 
Governors on August 1, 2013 and served in that position 
until January 25, 2017.

SECRETARY MIKE R. 
POMPEO
Ex officio board 
member
Mike Pompeo was sworn 
in as Secretary of State 
on April 26, 2018. He 
previously served as 
Director of the Central 
Intelligence Agency from 
January 2017 to April 2018.

Prior to joining the Trump Administration, Mr. Pompeo 
was serving in his fourth term as congressman from 
Kansas’ 4th District. He served on the House Intelligence 
Committee, as well as the Energy and Commerce 
Committee and House Select Benghazi Committee.

Prior to his service in Congress, Mr. Pompeo founded 
Thayer Aerospace, where he served as CEO for more 
than a decade. He later became President of Sentry 
International, an oilfield equipment manufacturing, 
distribution, and service company.

Mr. Pompeo graduated first in his class at the United 
States Military Academy at West Point in 1986 and 
served as a cavalry officer patrolling the Iron Curtain 
before the fall of the Berlin Wall. He also served with 
the 2nd Squadron, 7th Cavalry in the US Army’s Fourth 
Infantry Division.

After leaving active duty, Mr. Pompeo graduated from 
Harvard Law School, having been an editor of the 
Harvard Law Review.



44U S A G M  2 0 1 8  A N N U A L  R E P O R T

FINANCIAL HIGHLIGHTS  

The independent accounting firm, 
Kearney & Company, conducted our 
FY2018 financial statement audit 
and issued an unmodified opinion on 
our Principal Financial Statements. 
Preparing these statements allows 
USAGM to improve financial 
management and provide accurate and 
reliable information to Congress, the 
President and the taxpayer. USAGM 
management is responsible for the 
integrity and objectivity of the financial 
information presented in the statements. 
The financial statements and financial 
data presented in this report have been 
prepared from the accounting records 
of USAGM in conformity with generally 
accepted accounting principles and 
incorporate the application of the 
standards as prescribes by the Federal 
Accounting Standards Advisory Board.

(IN THOUSANDS) 2018 2017 

AT END OF THE YEAR
Condensed Balance Sheet Data

Fund Balance with Treasury $ 253,742 $ 222,120
Cash and other monetary assets 3 3
Accounts Receivable 171 204 
Advances to Surrogate Broadcasters 72,000 71,000 
Property, Plant and Equipment 79,783 89,111
Other 874 1 ,668 

TOTAL ASSETS $ 406,573 $ 384,106 

Accounts Payable and Other 30,407  33,142
Payroll and Retirement Benefits 42,184 42,001

TOTAL LIABILITIES $   72,591 $   75,143

Unexpended Appropriations  266,944  232,094  
Cumulative Results of Operations 67,038 76,869

TOTAL NET POSITION $ 333,982 $ 308,963  

Total Liabilities and Net Position $ 406,573 $ 384,106

(IN THOUSANDS)  2018   2017
FOR THE YEAR
Condensed Statement of Net Cost Data 
Total Cost $ 798,131 $ 784,105

Total Earned Revenue (3,721) (4,840)  

Total Net Cost of Operations $ 794,410 $ 779,265  

BCI
9.7 (1%)

MBN
111.5  (14%)

RFA
44.2  (5%)

RFE/RL
126.8  (16%)

TSI
183.0  (23%)

IBB
58.6  (7%) 

OCB
28.9  (4%)

VOA
244.9  (30%)

C37 M0 Y26 K10

C3 M0 Y27 K0

C0 M95 Y94 K28

C100 M73 Y00 K10

C52 M13 Y5 K0

C0 M0 Y0 K80

C5 M0 Y0 K35



Teenagers pose for a selfie in front of 
a line of riot police during the lead 
up to protests in Yrevan, Armenia. 
(Amos Chapple, RFE/RL)



330 Independence Avenue SW
Washington, DC 20237
www.usagm.gov




